empty helper element to center layout

Tanárok együttműködése a szakképzés minőségének javítása érdekében a tanórakutatás módszerének segítségével (Lesson Study for VET, LS4VET projekt)

A projekt háttere: A gyorsan változó készségigények, az átalakuló munkahelyek, valamint a tanulók motiválásának és oktatásának egyre nagyobb kihívást jelentő feladata megköveteli, hogy újragondoljuk a szakképzésben való tanítást és tanulást. A hatékony és magas színvonalú szakképzés biztosítása érdekében a tanároknak/oktatóknak nemcsak szakmaspecifikus kompetenciáikat, hanem pedagógiai-módszertani készségeiket is folyamatosan fejleszteniük kell.

A „Lesson Study” módszer (tanórakutatás)

Egyre több bizonyíték mutatja, hogy azok az iskolák, ahol a tanárok együttműködnek és magas szintű "szakmai tőkét" fejlesztenek ki, jobban teljesítenek, mint azok, ahol a tanárok elszigetelten dolgoznak. A tanári szakmai fejlődés hatékony modellje, amely a mély tanári együttműködésen alapul és a tanárok módszertani készségeinek fejlesztésén keresztül a tanulók tanulásának javítására összpontosít, a tanórakutatás (Lesson Study, LS).

Az LS4VET projekt

Az LS4VET projekt (Teachers’ Collaboration for Improving the Quality of Vocational Education and Training) az Európai Bizottság Erasmus+ Programja által finanszírozott nemzetközi projekt. Célja, hogy a Lesson Study módszertanát a szakképzési ágazathoz igazítsa annak érdekében, hogy mélyreható és fenntartható hatást érjen el - azaz javítsa az oktatás minőségét - a módszert alkalmazó szakképző iskolákban. A módszer a tanárok valós osztálytermi problémáira összpontosít, hogy a tanulói tanulást javítsa azáltal, hogy a tanárok új tanítási módszereket tanulnak és megváltoztatják tanítási gyakorlatukat. A tanárok aktív tanulásban vesznek részt a tanórák hosszú ideig tartó közös megtervezésével, tanításával, értékelésével és kutatásával.

Négy ország (Ausztria, Hollandia, Málta és Magyarország) intézményei közösen dolgozták ki a projekt termékeit, melyek által a szakképzésben oktatók számára elérhetővé válik a tanári szakmai fejlődés hatékony modelljének (tanórakutatás) módszertana és kézikönyve, a szakképzés speciális kontextusához igazított formában.

Multiplikátor rendezvény

Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán az Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet, mint koordinátor szervezésében 2023. június 2-án került megrendezésre a Lesson Study for VET nemzetközi projekt zárókonferenciája, közel 70 fő részvételével. A rendezvényen a külföldi és hazai projektpartnerek mellett jelen voltak a projekt keretében szervezett képzésben részt vett LS4VET csapatok képviselői (szakképzésben oktatók és iskolavezetők), továbbá számos hazai szakképző intézményből, iskolákból, szakképzési centrumokból és szakmai háttérintézményekből is érkeztek érdeklődők. A konferenciát dr. Aczél Balázs, az ELTE PKK nemzetközi dékánhelyettese nyitotta meg. Köszöntő beszéde után Zoltán Katalin, a Kulturális és Innovációs Minisztérium vezető-kormányfőtanácsosa, valamint dr. Benedek András, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem emeritus professzora tartott előadást, bemutatva a projekt szakpolitikai és tudományos kontextusát. Ezt követően Dr. Győri János, az ELTE PPK professzora és a projekt vezetője beszélt a Lesson Studyról és annak szakképzési adaptációjáról, majd a projektpartnerek mutatták be a projektben végzett munkájukat és eredményeiket. A rendezvény második felében world café keretében az LS4VET egyes aspektusait vitatták meg a résztvevők, 10 alapvető téma mentén. 

A rendezvényről és az LS4VET projektről a következő linken érhetők el további részletek: LS4VET záró konferencia | LS4VET (itstudy.hu) 

Forrás: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Interkulturális Pszichológiai és Pedagógiai Intézet

 

 

ReferNet logo monokróm
ReferNet logo kis verzióCEDEFOP logo
  • Közérdekű adatok
  • Impresszum
  • Adatvédelmi és adatkezelési tájékoztató
  • Cookie tájékoztató
  • Projekt alapadatok
  • Akadálymentesítési nyilatkozat

Minden jog fenntartva © 2020 ReferNet Magyarország